Oletko miettinyt koskaan, että ihmisiä asuu maapallolla miljardeja. Näistä ihmisistä kuitenkin iso osa elää elämää, joka ei ole yhtään samanlainen kuin sinun.
Läheskään jokaisella ei ole:
- samanlaista tavarapaljoutta
- mahdollisuutta ostaa koko ajan uusia tuotteita
- tietoutta eri brändeistä markkinoilla
Isot brändit kaupittelevat maailmanlaajuisesti aina Adidaksen lenkkareista Samsungin älylaitteisiin ja Ikean keittiökaappeihin – saadessaan lisää tietoa mahdollisuuksista, ihmiset haluavat lisää tuotteita. Näiden kehittyvien alueiden tullessa lähemmäksi meidän tasoamme:
- kansalaisten ja työväestön raha lisääntyy
- kauppoja tulee lisää
- ostettavaa tulee lisää
- vapaa-aika lisääntyy eli viihdettä tulee lisää tarjolle
Tämän kaiken tavarapaljouden ohessa myös digitaaliset palvelut ovat kehittyneet ja tulleet periaatteessa jokaisen saataville ajasta ja paikasta riippumatta. Se tarkoittaa, että suoratoiston kanavat, vedonlyönti sivustot sosiaalisen median palvelut ja videopuhelut alkavat olla mahdollisuuksien rajoissa joka puolella maapalloa.
- maailma pienenee digitalisaation myötä
- ihmisten elintaso nousee myös kehittyvillä alueilla
- mobiililaitteet valtaavat alaa
- ihmiset pääsevät kiinni tietoon entistä helpommin
Kierrättämisen merkitys nyt ja tulevaisuudessa
Tällä hetkellä meille länsimaalaisille kierrätys on yksi tapa, joka pitää opetella. Monelle meistä kierrättäminen on opeteltu tapa, mutta ei mikään välttämättömyys. Monet meistä pitävät vain uusia vaatteita, eivätkä läheskään kaikki halua käyttää mitään jo jollakin aiemmin ollutta vaatetta tai tuotetta, olivat ne minkälaisessa kunnossa tahansa. Tästä huolimatta meillä kierrätetään:
- muovit
- pahvit
- lasi
- metalli
Näiden perusasioiden kierrättäminen ei välttämättä ole Euroopan ulkopuolella niin selkeätä, kuin mitä se on Euroopassa- eikä myöskään tietoisuus kierrättämisestä ole kovin korkealla verrattuna esimerkiksi suomalaisten tietoisuuden tasoon.
Kierrätämme valmiita tuotteita uudelleen erilaisilla tavaratoreilla niin digissä kuin paikan päällä:
- takakonttikirppikset
- kirpputoriliikkeet
- netin myyntikanavat ja foorumit
- Facebook ja muut sosiaalisen median kanavat
Mitä sitten kierrätetään, eli oikeasti laitetaan oman käytön jälkeen käyttöön seuraavaan talouteen:
- vaatteet
- astiat
- elektroniikka¨
- kirjat
- huonekalut
Näiden valmiiden tuotteiden kierrättäminen tulee olemaan iso kysymys tulevaisuuden markkinoiden toiminnan kannalta. Ilman valmistavaroiden kierrättämistä, ei maapallon voimavarat ja raaka-aineet tule riittämään kaikille. Edessä on siis ongelmia, ja erittäin todennäköisesti tästä puutteesta johtuvia konflikteja, kuten on jo nyt nähty.
Kiertotalous ja perusta
Olemme etenemässä kohti uudenlaista pula-aikaa. Pula-aikaa, mikä tulee johtumaan pelkästään siitä, että kaikki ihmiset ympäri maapallon haluavat alkaa elää samanlailla yltäkylläisyyden keskellä. Ero tulee olemaan nykyiseen elämään huima, kun tiedetään, kuinka monta sataa miljoonaa ihmistä tulee haluamaan niitä tuotteita, mitä meillä nyt on omat kaapit täynnä.
Tämä markkinoiden tuleva kasvu tarkoittaa sitä, että maapallon raaka-aineiden kanssa ei saada tuotettua tarvittavia tuotteita. Eli ainoaksi mahdollisuudeksi on käyttää kaikki jo käytössä olleet raaka-aineet kierrätyksen kautta. Tämä siis tarkoittaa vanhojen tuotteiden purkamista ja uudelleen kasaamista uusiksi tuotteiksi, ilman että maapallon omia raaka-aineita käytettäisiin lainkaan.
Kiertotalous tarkoittaa näitä asioita, ja näiden asioiden parempaa hyötysuhdekäyttöä:
- raaka-aineiden optimointi
- kestävä suunnittelu
- uudelleenvalmistuksen tuotantolaitokset
- jakelun optimointi
- kulutuksen ohjaaminen kohti vastuullisempia vaihtoehtoja
- keräyksen ja kierrätyksen järjestäminen
- jätehuollon ja kierrätykset erojen opettelu
- kasvihuonepäästöjen minimointi
- vihreän energian käytön lisääminen
Tämän kaiken tavoitteellisuuden taustalla on myös alueellisia lakeja ja säädöksiä, kuten meille EU-alueella on tavoitteena saavuttaa ilmastoneutraali kiertotalous vuoteen 2050 mennessä.
Ekopesu ja todellisuus
Pula-aika ei välttämättä vielä iske meidän elinaikanamme, mutta kauaa siihen ei ole aikaa. Vaikka tilanne on kiertotalouden tavoitteiden suhteen jo punaisella, monet kansainväliset toimijat tekevät yhä ns. viher- ja ekopesua, eli rahan voimalla luodaan ulospäin ratkaisuja, jotka näyttäisivät, että yritys oikeasti toimii luonnon ja maapallon tulevaisuuden kannalta optimaalisesti.
Ekopesu on kuitenkin nimenomaan ekopesua, markkinointia, jolla on vähemmän tekemistä todellisuuden kanssa.
Mitä tulee tapahtumaan:
- kuluttajia tullaan kouluttamaan entistä aktiivisemmin
- ihmisten tulee ymmärtää tekstiilien käytön todellisuus
- kestävien tuotteiden valmistamisen lisääntyminen vs kertakäyttökulttuuri
Myös käytössä olevien kännyköiden määrä tulee kasvavaan vielä muutamalla miljardilla, mutta miten nämä puhelimet saadaan tehtyä`
- maametalleja on, mutta niille ei ole oikeasti toimivaa kierrätystä
- yli 4 miljardilla ihmisellä on jo nyt älypuhelin
- pari miljardia ihmistä odottaa vielä ensimmäistä älypuhelintaan
Kaikki tämä uusi kulutus tulee kasvattamaan maapallon raaka-ainetalouden hallintaan liittyviä konflikteja ja tulevina vuosina tullaan tarvitsemaan aivan uudenlaista politiikkaa näiden uusien ongelmien hoitamiseksi ilman väkivaltaa tai pula-aikaa.